Syn s ADHD po dlouhodobých problémech získal osobní asistentku, ale nezdá se mi, že pracuje správně. Jen mě zajímá, do jaké výše se má asistent věnovat žákovi, pokud má na starosti jen jeho. Jak má asistent při vyučování fungovat?
Dobrý den,
mám syna (10 let), diagnostikované adhd, minulý rok si ve škole prošel šikanou od spolužáků za velkého přispění třídní učitelky. Byl vyloženě posměchem celé třídy a obviňovaný i z věcí, které neudělal. Nikdy na něm nenechali tzv. nit suchou. Už nechtěl chodit do školy, po dlouhodobých útrapách a nespolupráce se školou a školním psychologem jsme podali žádost o přeřazení do jiné třídy, kde je syn spokojenější a také jsme zažádali o osobního asistenta, kterého syn dostal. Je to asistentka, ktera se z prvu zdála v pohodě, avšak tomu zas tak zdaleka není. Nová třídní učitelka je v pořádku, avšak syn chodi do třídy a jeho bývalá třída je na tom samém patře hned přes chodbu. Dozvěděla jsem se, že asistentka, kterou nyní syn má, podala žádost o přeřazení do třídy, kam syn chodil a kde ho šikanovali. Také že si paní asistentka rozumí s bývalou třídní paní učitelkou, která šikanu podporovala, když u ní můj syn byl jeste minulý rok ve třídě. Nyní se stalo to, že syn, aby nemusel s sebou domů nosit všechny pomůcky, tak jsme se s novou třídní učitelkou a asistentkou domluvili, že si syn bude nechávat svoje věci ve skříňce ve třídě a pokaždé, když je bude potřebovat, tak si pomůcky ve skříňce vezme. Před nedávnem jsem byla u třídní učitelky a asistentky na pohovoru, kde mi sdělily, že syn si ve skříňce vezme i věci, které mu nepatří a že by to dělat neměl. Samozřejmě jsem to synovi vysvětlila a nikdy jsem ho ani v braní cizích věcí nepodporovala. Mame domluvu, co není tvoje, to si neber, to nepotřebuješ. Paní učitelka zatím spolupracuje až na pár vyjímek dobře, ale paní asistentka asi přešla na taktiku, kterou získala od minulé paní učitelky, která podporovala šikanu ve třídě. Při pohovoru jsem zjistila, že se synova asistentka drží informací, které se vyloženě týkají událostí z minulého roku, které můj syn zažil v bývalé třídě a obzvlášť mě to zarazilo, když jsem zjistila, že si asistentka velice s bývalou učitelkou rozumí. Ani náznakem byť jen malým mohu říci, že asistentka se kompletně od syna odvrátila a vůbec se nedá říci něco o tom, že by v poslední době fungovala na sto procent. Vím, že syn udelal věc, kterou neměl, že sebral ve skříňce, co mu nepatří a věřím, že se to podaří, aby to pochopil. Jen mě zajímá, do jaké výše se má asistent věnovat žákovi, pokud má na starosti jen jeho. Ve škole mi sdělili, že syn si chce pořád povídat a že se neustále na něco ptá. Jak má asistent při vyučování fungovat? Synova asistentka během hodiny a vyučování několikrát odbíhá do třídy, kam syn chodil minulý rok a vždycky se vybavuje s bývalou učitelkou a má také na starosti družinu. Moc děkuji za Vaši odpověď. S pozdravem A.
Dobrý den,
děkujeme za důvěru, se kterou se obracíte na poradnu Akademie rodičovství. Moc mě mrzí, jaké má syn starosti a čím si prochází.
Hlavní pracovní náplní osobního asistenta je zejména doprovod dítěte do a ze školy, případně na další mimoškolní aktivity. V případě zvýšené potřeby zajištění sebeobslužných a doprovodných činností během školní docházky dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, je na zvážení ředitele školy, zda bude situaci řešit pomocí osobního asistenta. Ředitel školy může uzavřít s nestátní neziskovou organizací smlouvu o poskytování sociální služby osobní asistence. Osobní asistent ve škole pak dítěti pomáhá hlavně při sebeobsluze, osobní hygieně, stravování, o přestávkách, při přesunech po budově školy apod.
Osobní asistent tedy není zaměstnancem školy (obvykle je zaměstnán neziskovou organizací nebo přímo rodiči žáka) a jeho úkolem je pracovat výhradně s konkrétním žákem, ke kterému je přidělen. Pokud je práce osobního asistenta hrazena rodiči dítěte z příspěvku na péči, nebo s přispěním některé české nadace, měli byste mít s osobní asistentkou uzavřenou smlouvu o poskytování osobní asistence. Lze uzavřít smlouvu podle občanského zákona č. 140/1964 Sb., §51. Smlouva by měla obsahovat okruh činností, při kterých osobní asistent dítěti pomáhá.
Jak je to ve vašem případě? Kdo vaši osobní asistentku pro syna zaměstnává? A určitě se jedná o osobní asistenci? Nejedná se o asistenta pedagoga - ten je psán na konkrétní dítě po dobu, co mu ho pedagogicko-psychologická poradna doporučí. Osobní asistent má pomáhat při úplně odlišných činnostech, než by se očekávalo od asistenta pedagoga.
Budu moc ráda, když mi napíšete jak je to ve vašem konkrétním případě, případně o jakou školu se jedná, abychom vám mohli co nejúčinněji pomoci.
Srdečně, Katka Novotná
Témata
Jsme Akademie rodičovství
Jsme soukromá rodinná poradna. Pomáháme rodičům s výchovnými problémy. Aby se vám spolu dobře žilo a měli jste šťastnou a spokojenou rodinu. Každý výchovný problém má řešení – přijďte do kurzu nebo se objednejte do poradny. Jsme tu pro vás a pomůžeme vám se vším co vás zajímá a trápí.