Učíte vaše děti žít výkonově? Co dělá výkon s naší sebeúctou?
Adriana Nováková, 8.12.2020
Už odmalička jsme vedeni k tomu, že abychom se dostali k nějakému cíli, musíme pro to něco udělat. Občas se nám podaří něco jen tak samo od sebe nebo nám něco tzv. “spadne do klína”, ale přiznejme si, že se to v životě příliš často neděje.
Jsme zvyklí žít ve výkonu. Naše hodnota ve společnosti a mnohdy i sebehodnota často závisí na tom, jaký podáváme výkon. Až zvládnu tohle a až dosáhnu tohoto, můžu si pak dovolit nějakou odměnu. Vzpomeňte si, kolikrát jste byli sami na sebe naštvaní proto, že jste nestihli nějakou práci dokončit celou. Nebo kolikrát jste si nedovolili jít lehnout kvůli práci, i když jste byli unavení.
Výkon a sebehodnota spolu úzce souvisí!
Kolikrát se vám stalo, že se vám chtělo na záchod, ale ještě další hodinu jste nešli jen proto, abyste něco nejdříve dodělali? Někdy odsouváme plnění vlastních potřeb a práci přiřazujeme vyšší hodnotu než sami sobě. A proč? Proč má být splnění úkolu důležitější než já sám?
Pokud si nedokážeme sebehodnotu a sebeúctu vytvořit uvnitř sami sebe, musíme si ji zařídit zvnějšku. A to děláme tak, že něco vykonáváme. Podáváme výkon, abychom si měli sami sebe za co vážit. Musíme mít za sebou skutky a výtvory, abychom mohli být se sebou spokojení. Ale při plnění stále více povinností nám pak nezbývá čas na uspokojení vlastních potřeb. S našimi neuspokojenými potřebami pak i naše sebehodnota zase klesá. A to nás dřív nebo později nevyhnutelně vyčerpá.
Jak tedy jinak?
Nabídnout přesné návody asi nelze. Ale pár otázek vás může posunout k tomu, abyste o sobě začali přemýšlet jinak. Na čem jiném než na tom, co jste zvládli vykonat, umíte svou sebehodnotu postavit? Obraťte se k vašemu vnitřnímu pocitu a prožívání. Jaký pocit máte ze sebe?
- Umím mít radost jen z hotové práce nebo si umím užít radost z toho, že mě práce bavila a nevadí, že je tam potřeba ještě něco doladit?
- Umím být na sebe hrdý jen tehdy, když zvládnu náročný úkol? Nebo na sebe umím být hrdý i v jiných situacích? V jakých?
- Musím být “nějaký”, abych si o sobě myslel, že jsem dobrý člověk?
- Vážím si sám sebe proto, kolik vydělávám peněz a mám nějaké postavení nebo mě uspokojuje, že dělám práci, která mě baví, která je užitečná a mám radost z toho, čím vším si plním život?Kdybych vydělával méně/více peněz, změnilo by to něco na tom, jak sám sebe přijímám?
- Kdy je mi dobře sama se sebou? Co potřebuji k tomu, abych se sama se sebou cítila dobře i v situacích, ve kterých mi to teď nejde?
- Když si jdu zaplavat nebo zaběhat, mám ze sebe dobrý pocit jen, když uběhnu určitý počet kilometrů nebo je mi jedno, jak daleko jsem plaval/běžel?
Výkon a selhání
V této koronavirové době je možnost podávat výkon značně omezena. Je velmi pravděpodobné, že nepodáme 100% výkon a může se stát, že více či méně selžeme. Selhání nás ale přece nemusí děsit.
Dělal jsem, co jsem mohl, ale nepovedlo se to.
Můžeme si vybrat, jak budeme sami se sebou jednat. Můžeme se na sebe zlobit, říkat si, že jsme selhali, být ze sebe zklamaní. Nebo se můžeme mít rádi. Na neúspěchu můžeme hledat to, co bylo úspěšné. Výsledek se nakonec nepodařil, ale jsem moc rád, že jsem se tomu věnoval, že jsem to zkusil, naučil jsem se na tom něco nového a i když se to nakonec nepovedlo, tak mě to vlastně bavilo.
Neptejte se, jaký jste podali výkon. Ptejte se, jak moc jste neselhali.
- Kdy naposledy jsem selhal a vyplatilo se to?
- Přes co jiného než výkon se ještě umím definovat?
- K čemu všemu jsem selhání v životě uměl využít?
- V čem je dobré vnímat, že umění selhat je stejně důležité jako umění podat výkon?
Vede vás to k novým myšlenkám?
Výkon a výchova dětí
Definovat sebehodnotu přes výkon nevědomky učíme i naše děti. Když dítě namaluje obrázek, oceňujete, jaký krásný obrázek namalovalo nebo se ho ptáte, jak ho to malování bavilo?
Závodíte s dětmi, kdo bude první u auta, u domu,...? Nebo jim říkáte, jak je moc fajn si takhle společně zaběhat a zaskotačit?
Hrajeme s dětmi mnoho her a je jich hodně, které mají taková pravidla, že není možné je hrát jinak než na výkon. Když jste někde první, máte něčeho nejvíc, uděláte něco nejrychleji, pak vyhráváte. Hrajte s dětmi i hry, které jim ukazují, že být první a mít nejvíc nemusí být jediná hodnota. Můžeme se spojovat i přes něco jiného než přes výkon (např. hrát scrabble a nepočítat přitom body; nebo skládat slova a přidělovat body náhodným hráčům a ne těm, kdo slova složili). Užít si legraci.
Co vlastně znamená vyhrát? Výhra není o tom, že jsem nejlepší. Vyhrávám, když je mi mezi svými lidmi dobře.
Dovolte si, mít sami sebe rádi za něco jiného než za to, co jste dokázali. Jaké to je, mít radost ze sebe?
Témata
Jsme Akademie rodičovství
Jsme soukromá rodinná poradna. Pomáháme rodičům s výchovnými problémy. Aby se vám spolu dobře žilo a měli jste šťastnou a spokojenou rodinu. Každý výchovný problém má řešení – přijďte do kurzu nebo se objednejte do poradny. Jsme tu pro vás a pomůžeme vám se vším co vás zajímá a trápí.